Het moet gezegd, de afgelopen hittegolf was eentje die ons zal bijblijven. Met temperaturen die vlot over de 30 graden gingen, moesten we bepaalde activiteiten toch aanpassen of gewoon uitstellen. In ons koude kikkerlandje, zijn we dan ook niet echt voorbereid op dergelijke warmtetoestanden.

Daarom een kleine voorbereiding voor de volgende hittegolf 😉, met een paar handige tips en tricks om af te koelen overdag en beter de slaap te vatten ’s nachts.

VERNEVEL IJS

We weten, het klinkt bizar, maar schijnt wel te werken: leg ijsblokjes in een schaal en plaats de schaal voor een ventilator. Wanneer het ijs gaat smelten, zal de ventilator de koele lucht vernevelen in de ruimte. Gewoon uitproberen dus!

JAMMER MAAR NOODZAKELIJK- VERMIJD DE ZON

Hoe jammer het ook is tijdens de zomermaanden, maar bij een hittegolf is het beter om overdag de gordijnen dicht te houden, om te vermijden dat de temperatuur binnen te hoog oploopt. (vooral als je huisdieren hebt in huis, die overdag alleen zijn als jij uit werken bent)

Daarnaast is het ook aangeraden om uit de zon te blijven tussen 11 uur ’s ochtends en 4 uur in de namiddag (bij voorkeur nog langer bij zeer hoge temperaturen) Zoek daarentegen een “koel” plekje in de schaduw, met een verfrissend drankje in de hand.

 

EET MET MATE EN DRINK VOLDOENDE

Wanneer het extreem warm is, daalt onze apetijt. Toch is het belangrijk om te blijven eten, enkel is het beter om verspreid over de dag kleinere porties te eten, dan één zware maaltijd, omdat het lichaam opwarmt om een grotere maaltijd te verteren, waardoor we het nog warmer krijgen. Daarom zijn kleinere hoeveelheden beter om het lichaam koeler te houden.

Het moet niet gezegd, dat het lichaam hydrateren dan weer noodzakelijk is. Zweten zorgt ervoor dat je uitdroogt, waardoor je makkelijker blootgesteld wordt aan oververhitting. Daarom moet je gedurende de dag voldoende koude vloeistoffen drinken, om je temperatuur op peil te houden. Let wel op met ijskoude dranken, die hebben vaak een tegenovergesteld effect en vernauwen de bloedvaten, waardoor er minder warmte wordt afgegeven. Beter zijn dus matig gekoelde dranken of thee (die zweet produceert, dat wanneer het verdampt, ervoor zorgt dat het lichaam afkoelt)

LICHTE KLEDING

Tijdens een hittegolf is het de tijd om bio te gaan. Kies voor bio katoen of linnen kledij, wanneer je buiten vertoeft. Beide stoffen ademen, waardoor zweet kan verdampen en niet gevangen blijft tussen je huid en je kledij.

Draag ook geen donkere kledingstukken, die zoals geweten, het zonlicht aantrekken en de warmte vasthouden; opteer voor lichte kleuren in soepel vallende uitvoeringen, waar een zeldzaam briesje makkelijk zijn weg doorheen vindt.

BLIJF LAAG

Woon je in een huis met verdiepingen? Blijf bij extreme warmte dan best op de benedenverdieping. Omdat warmte stijgt, zal het boven steeds warmer zijn dan beneden. Kan je echt de slaap niet vatten? Slaap dan gewoon op de grond, of ga even kamperen in de woonkamer of in de tuin, tot de hittegolf voorbij is.

En slaap je met twee? Ga dan misschien even apart slapen, want twee lichamen geven meer warmte af dan één, dus…

 

SNELLE MANIEREN OM AF TE KOELEN

Een aantal handige tips om je lichaam snel (meestal maar tijdelijk) af te koelen, zijn:

-ijsblokjes maken a volonté, die je dan op je lichaam kunt leggen

-je polsen en voeten verfrissen met koud water vooraleer je gaat slapen (vooral de voeten bevatten heel wat reflexpunten die ervoor zorgen dat je je lichaam kunt afkoelen)

-diep inademen, maar anders dan je gewoon bent: inademen met de mond open en uitademen door de neus (zorgt ervoor dat de lucht die uit je neus komt, gekoeld is)

-vernevel een beetje water over je beddengoed; het geeft een verkoelend effect waardoor je makkelijker in slaap valt. Of als je een grote diepvriezer hebt, kan je je beddengoed ook even via daar laten passeren.

-gebruik een mini-ventilatortje en leg het bij je bed; het helpt slechts tijdelijk, maar tijdelijk is beter dan helemaal niet…jezelf proberen afkoelen door je handen te gebruiken, heeft dan weer het tegenovergestelde effect en zet het lichaam aan tot het produceren van nog meer warmte.

-drink geen alcoholische dranken meer vooraleer je naar bed gaat; die zullen je slaap nog meer verstoren.

Wij wensen jullie alvast warme zomerdagen en verkoelende zomernachten!

 

Bron: https://www.thesun.co.uk/fabulous/3787300/hot-weather-tips-summer-cool-heatwave-sun/

Opmerking plaatsen