Willen we niet allemaal een vol leven leiden en genieten van de dingen die ons vreugde brengen? Natuurlijk wel, maar de ene levenswijze is de andere niet en niet iedereen heeft baat bij dezelfde manier van leven. Dus wat zijn nu de tips die we moeten in acht nemen om ons streefdoel te bereiken?

Een aantal van de oudste inwoners van onze planeet, hadden er zo elk hun eigen kijk op, wat nu precies de sleutel is tot een lang, gelukkig en gezond leven.

 

EEN EITJE ELKE DAG?

De Italiaanse Emma Morano werd 117 en wanneer haar gevraagd werd waarom ze zo oud was, zweerde ze dat het kwam door elke dag 2 eieren te eten en dat deed ze al gedurende 20 jaar, sinds er bloedarmoede bij haar werd vastgesteld.

Een andere kranige dame van 109 at dan weer elke dag havermout als ontbijt, was altijd single gebleven en deed elke dag trouw haar oefeningen.

 

VRIENDELIJK ZIJN GEEFT ENERGIE

De Amerikaanse Gertrude werd 116 en was ervan overtuigd dat vriendelijk zijn en aardig voor andere mensen (zoals jijzelf zou willen dat anderen jou behandelen) de weg is naar een lang en gelukkig leven. En waar of niet, onderzoek heeft wel uitgewezen dat positiviteit je gezondheid een boost geeft, terwijl stress en negatieve gevoelens de gezondheid doet wankelen.

SUSHI EN EEN GOEDE NACHTRUST

In Japan weidt de 117 oude Misao Okawa, haar hoge leeftijd dan weer aan het eten van sushi (in het bijzonder makreel op gestoomde rijst), gevolgd door een deugddoende slaaprust van tenminste 8 uur. Het leerde haar naar eigen zeggen om op tijd en stond te ontspannen. Moet gezegd, dat ze naast het ontspannen, ook in beweging bleef door elke dag squats te doen en dit tot ze 102 jaar oud was…

VASTGESTELDE FEITEN

En ook al zijn er mensen die zweren dat ze door elke dag drie biertjes te drinken of zwaar te roken, toch heel oud geworden zijn, blijft het een feit dat vooral een goed dieet en beweging nog steeds de succesformule is om een lang en gezond leven te leiden.

Daarbij scoorden het Mediterraanse dieet, het Japanse, Noorse, West-Afrikaanse en Franse dieet het best.

MEDITERRAANSE LEVENSSTIJL

Op één in de wereld staat het Mediteraanse dieet, waarbij vooral vers fruit en groenten, volle granen, noten, een glaasje rode wijn, vis en olijfolie de vaste ingrediënten zijn, om een uitgebalanceerd voedingspatroon te creëren.

Niet enkel zou het bescherming bieden tegen Alzheimer, maar ook het hart zou er wel bij varen.

JAPANSE DIEET

In Japan zouden mensen de hoogste levensverwachting hebben zo blijkt en dit zou dan weer te wijten zijn aan voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, vis en vlees en producten die carbohydraten bevatten. Daartegenover zijn verzadigde vetten en fast food er uit den boze, hetgeen de bloedstroom naar het hoofd zou beïnvloeden. Daarnaast verschijnen water en thee er veel vaker op tafel, dan andere gesuikerde dranken.

 

HET HOGE NOORDEN

De Noren en de Zweden houden van een geolied visje, wortelgroenten (rijk aan beta-carotenen en antioxidanten) , gefermenteerde melk en kaas.

Dit dieet leunt aan bij het Mediterraanse dieet en zou daarnaast ook ontstekingsremmend werken en bepaalde kankers kunnen voorkomen. Vezelrijke producten en weinig suikers zijn de vaste waarden in het Hoge noorden, terwijl vleesschotels en fastfood er zelden op de kaart staan.

 

WEST-AFRIKA

Het West-Afrikaanse dieet voegt naast fruit en groenten en volle granen, vis en andere voedingsmiddelen hoog in omega 3 en vezels toe aan zijn dagelijkse eetgewoonten, waardoor bereide maaltijden minder calorieën bevatten dan een doorsnee maaltijd.

 

FRANSE JOIE DE VIVRE

Of zo lijkt het vaak toch. Want ook al eten de Fransen vette kazen, croissants en vlees, toch behoren ze tot de betere uit de klas wat betreft hartziekten en obesitas.

Wat is dan hun geheim?

Wel, zij eten bovenstaande producten nooit als een volledige maaltijd, maar steeds in kleine porties. Zo zal je nooit teveel op je bord krijgen (denk maar aan de French cuisine); op die manier kan je toch heerlijk genieten van een “verboden” stukje voedsel, maar in beperkte mate, waardoor het geen belasting wordt voor de gezondheid. En natuurlijk wordt ook dit aangevuld met verse groenten en fruit. De Fransen zullen ook zelden drie voedingsmiddelen samen eten.

 

Denk dus volgende keer twee keer na, als je die pizza of hamburger bestelt, maar ga eens grasduinen in één van bovenstaande diëten om een lang, gelukkig en gezond leven te leiden.

Bron:

https://www.independent.co.uk/life-style/how-live-long-worlds-oldest-people-happiness-100-years-old-life-lifestyle-health-eating-patience-a7519176.html

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/which-countries-have-the-healthiest-diets-a6971466.html

Opmerking plaatsen