Een goede nachtrust is belangrijk voor ons bioritme. Korte nachten en rumoerige nachten, kunnen er voor zorgen dat dat bioritme verstoord wordt, waardoor de kans op oververmoeidheid en op langere termijn ook burn out, op de loer ligt. Net omdat we ons nachtritme moeten afstellen op ons dagritme, is het belangrijk dat we voldoende en vooral rustig slapen.

Een slaapruimte die aangepast is om een gezonde nachtrust te garanderen, geeft meer kans op een diepe en verfrissende slaap. Een aantal zaken kunnen we dus beter weren uit de slaapkamer, omdat ze niet bijdragen aan onze nachtrust.

ELEKTRONISCHE APPARATEN

Het spreekt voor zich, maar op nummer 1 staat natuurlijk alles wat elektrostatische golven produceert, zoals tv-toestellen, tablets, smart phones… niet enkel de energie, maar vooral het blauwe licht dat ze afgeven, baart onderzoekers zorgen. Ook al zorgt het overdag voor alertheid, ’s nachts kan het de slaapcyclus enorm verstoren. Het zou zelfs beter zijn, om een aantal uur voor het slapengaan, het scherm uit te zetten en in het beste geval, de telefoon gewoon uit de slaapkamer te houden.

FAMILIE FOTO’S

Het klinkt misschien raar en je wilt je familieleden het liefst heel dicht bij je, maar bij voorkeur niet in de slaapkamer. Onderzoek heeft uitgewezen, dat wanneer je niet kunt slapen, het kijken naar familiefoto’s herinneringen oproept (goed of slecht), die niet bepaald slaapbevorderend werken.

ELEKTRISCHE VERWARMINGSTOESTELLEN

Vooral met de koude van afgelopen tijd, zou je denken dat een kleine bijverwarming in de slaapkamer wel een deugddoend middel is, om sneller de slaap te vatten. En dat klopt ook! Maar er is ook nog dat kleine veiligheidsaspect. Zet daarom alle bijverwarmingen uit voordat je inslaapt; dit geldt trouwens ook voor verlichting die werkt op hallogeen, zoals bepaalde nachtlampjes; ook zij kunnen oververhitten, met alle gevolgen vandien.

ROMMEL

Rommel in de kamer, zoals bijvoorbeeld vuil wasgoed, kan ervoor zorgen dat je al teveel bezig bent met wat er de volgende dag allemaal gedaan moet worden, hetgeen spanning creëert, waardoor je moeilijker de slaap kunt vatten. Zet de mand met ongewassen kledij dus beter in een andere kamer.

EEN BUREAUMEUBEL

Je hebt lezen in bed en je hebt werken in bed. De echte workaholics zullen het wel herkennen, dat er nog snel iets afgewerkt wordt in de slaapkamer. Maar je hersenen associëren de slaapkamer op de duur met een werkruimte, waardoor ze ook alerter zullen zijn tijdens die uren, wat betekent dat een verkwikkende slaaprust er niet meer in zit.

ETEN

Een late night snack? We hebben het allemaal weleens gedaan. Maar wist je dat eten dat je net voor het slapen inneemt minder snel verteert? En zich afzet op allerlei overbodige plaatsen? Maar vooral, het kan ook best een blok op de maag vormen, waardoor je ook hier minder snel de slaap zult vatten, of ontwaken midden in de nacht met een pijnlijke steek in de maagstreek.

ALCOHOL

Wat voor eten geldt, geldt zeker ook voor alcohol. Een glas alcohol net voor het slapengaan, is uitgewezen, niet goed te zijn voor de slaapfuncties en ook al wordt je er misschien suf van, eens de alcohol uitgewerkt is, is ook de slaap over en uit

EXTRA KUSSENS

Tenzij je ze echt nodig hebt om comfortabel te liggen, zijn een hele hoop kussens in het bed eerder een last dan een zegen. Want zeg nu zelf, in het begin van de nacht liggen ze nog mooi gestapeld, maar gedurende de nacht kunnen ze er zelfs voor zorgen, dat ze je wakker houden, als ze op plaatsen terecht komen waar ze niet moeten zijn.

TEVEEL LICHT IN DE KAMER

Ook al is het uitzicht op de tuin prachtig ’s morgens, het teveel aan licht in de kamer kan je slaapritme verstoren, vooral wanneer het licht binnendringt vooraleer de wekker gaat. Beter is het om geleidelijk licht toe te laten in de slaapkamer, om je te laten wennen aan de nieuwe dag.

HUISDIEREN

Deze hebben we eraan toegevoegd, maar is een dilemma. Velen zullen het eens zijn, dat huisdieren niet in de slaapkamer thuishoren en toegegeven, het doet niks voor je seksleven, maar singles zullen dit misschien wel tegenspreken, want ook al is er steeds een risico op allergie en beestjes in bed, een knuffel van je lievelingsdier voor het slapengaan kan toch ook best ontspannend werken…als dat natuurlijk niet midden in de nacht gebeurt…

Bron: https://www.bobvila.com/slideshow/11-things-never-to-keep-in-your-bedroom-48375/for-more

Opmerking plaatsen

Close