We zijn nog maar pas 2016 binnengestapt en alweer zijn er nieuwe trends op de markt voor 2016-2017.

De basis voor een goed gevoel in huis, wordt vaak gelegd door de aankleding van muren en plafond. Hoe we reageren op bepaalde kleuren bepaalt voor een groot stuk onze beleving van een ruimte.

Sigma coatings die vakkennis combineert met ervaring, gaat elk jaar op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van (verf)kleuren. Dit is hoe zij 2016-2017 beleven :

Centrale thema’s in het trendverhaal 2016-2017 zijn verandering, vernieuwing en ontdekking. Het draait allemaal om uitdagingen die op ons afkomen in deze snel veranderende wereld.

4 grote stromingen en thema’s werden gekozen, om elk op hun manier een antwoord te geven op de uitdagingen die de snel veranderende wereld met zich mee brengt.

De TRENDKLEUR  van dit jaar is PARADISE FOUND. (S 4010-G10Y). Het is een zachte, gedempte groene kleur van Aloë Vera. Deze kleur is  in alle thema’s in een ander vorm aanwezig en bepaalt de algemene gevoelswereld van het thema.

*Het eerste thema “energie in de natuur”

weerspiegelt de schoonheid in onvolmaaktheden. In dit thema wordt het unieke van imperfectie benadrukt maar ook de viering van het leven en focus op wellness, natuurlijkheid, authenticiteit en de mogelijkheid om te evolueren naar beter. Mensen vinden de kracht om te accepteren wie ze zijn en waar ze zijn en vinden energie in de natuur.

De kleuren in dit thema van aanvaarding zijn geëvolueerd uit de GoodLife en Co-Leidoscope trendthema’s van het afgelopen jaar en streven naar aanvaarding en de zoektocht naar het gewone, het imperfecte en zekerheid.

Door de toenemende verstedelijking verlangen steeds meer mensen naar plaatsen in hun huis die hen verbinden met de natuur. Ze zijn op zoek naar een interieur dat tijdloos is en waar groen, zowel binnen als buiten, een centrale plaats heeft. Mensen zijn op zoek naar flexibel licht en mogelijkheden om hun privacy te verhogen als ze dat even wensen.

Tinten in dit thema wijken af van traditionele, zuivere kleuren. Ook zwarte schaduwen passen perfect in dit plaatje. De kleuren zijn geïnspireerd op de natuur, maar met een zachte bohemian stijl. Dit thema biedt zowel gemak als stijl in een modern interieur.

*Het tweede thema “de kracht van optimisme”

bouwt verder op de bereidheid om stereotypen te negeren. Dit thema is luid en impactvol, in tegenstelling tot het eerste op rust en natuur beruste thema.

Het is de kracht van optimisme ; een thema dat zelfexpressie, vrijheid, sociale interactie, glamour en de prestaties en gemakken van de moderne technologie vertegenwoordigt.

Dis is een thema dat zeker zal aanspreken bij mensen die geïnteresseerd zijn in extreme sporten en een onconventionele levensstijl nastreven. Het is een gedurfde en stoutmoedige stijl in “high definition”…

De kleuren die in dit thema gebruikt worden zijn een mix uit de felle, levendige kleuren in het I’mPulse thema van vorig jaar en de ondersteunende, meer neutrale kleuren uit het Introsense thema. Door het mengen van schitterende, heldere kleuren met zachtere, neutrale tinten tonen we een palet in lijn met de manier waarop de wereld van de technologie en de natuurlijke wereld samenvloeien.

Het derde thema “rustige elegantie”

het thema van rustige elegantie. Het is misschien wel dé grote tegenhanger van het thema van de kracht van optimisme. Rust en gevoeligheid van dit thema tegenover onstuimige energie.

Rustige elegantie vraagt zachtheid, delicaatheid en sierlijke ontwerpen om intimiteit, puurheid en balans te promoten.

Hou je er een geraffineerde en eenvoudige levensstijl op na, waarin duurzaamheid en romantiek een belangrijke rol spelen? Hou je van rust en privacy? Dan is dit jouw thema voor het komende jaar.

Het kleurenpalet bij dit thema bestaat vooral uit kleuren die zachtheid uitdrukken. Tedere combinaties van delicate pastelkleuren en lichte, neutrale kleuren kunnen gecombineerd worden tot rustgevende en uitnodigende combinaties met accenten van donkergrijze kleuren. De kleuren zijn vooral delicaat en zacht maar hoeven daarom niet typisch te zijn. Een combinatie van matte en glanzende kleuren kan dit thema een extra dimensie geven.

Het vierde en laatste thema van 2016 “bescherming en warme geborgenheid”

is een thema als een solide bolwerk. Een thema van bescherming en warme geborgenheid. Het is een geruststellend antwoord op de ongerustheid door groeiende bedreigingen in de wereld.

Net als een stille bewaker staan dit thema voor kracht, veerkracht, macht en ook bescherming, beveiliging en veiligheid.

Dit lijkt een eerder mannelijk thema, maar het staat vooral voor structuur na de chaos, een mogelijkheid tot democratie.

De kleuren uit dit palet staan voor duurzaamheid en bescherming. Het is een leger van donkere kleuren, variërend in de mate van verzadiging en intensiteit die de ernst van de menselijke geest vertegenwoordigen, terwijl de zachte off-whites staan voor netheid, orde en precisie.

De trendkleur van het jaar – Paradise Found, S 4010-G10Y – komt uit dit kleurthema. Aloë Vera is een zachte, gedempte groene kleur uit dit thema die ook perfect gebruikt kan worden in de 3 andere thema’s.

Geniet van deze nieuwe kleurenthema’s en laat je onderdompelen in hun wereld…

Bron : http://www.sigma.be/nl-be/professional/kleur-en-inspiratie/kleurinspiratie/sigma-trendbelevingen-2016-2017

call2action_post_mag

Download hier

Comments are closed.